Disebalik Bentuk Bibir

Assalamualaikum

sihat2 belaka lah harapnye ye.

lily nie tak le pandai bab2 kecantikan & kesihatan nie sangat.. tapi suke nak tahu bab-bab nie secara semula jadi dari gune produk sane sini. jadi apa yang lily tahu sikit2 tu lily akan share dgn korang korang dan korang ye.

*Gambar Hiasan

Setiap orang mempunyai jenis bentuk bibir yang berbeza dan disebalik bentuk bibir ini kan, ada memberi taksiran terhadap tingkah-laku dan karektor seseorang tahu tak (lily pun baru tahu). korang nak tahu tak jenis bibir korang dan sikap peribadi korang ?

ok..nie antara jenis2 bibir ye.

Bibir Tebal
Bentuk bibir kelihatan tebal dan kembang, tidak berapa cantik tetapi kalau pandai mengenakan solekan yang betul, akan kelihatan seksi dan menggoda. pewwitttt. Bagi dorang yang memiliki bibir jenis ini, ha dorang merupakan seorang yang pandai mengatur kewangan dalam perbelanjaan, penyabar serta berani menghadapi dugaan dan cabaran hidup.sape ade ciri2 nie tunjuk ketiak. yeayyyy

Bibir Kecil
Bentuk ini amat disukai, kerana kelihatan comel dan mungil seperti bibir bayi.(saye lah tu. perasan). Dorang yang memiliki bibir jenis ini, merupakan seorang yang suka berterus-terangTETAPI mudah merasa rendah diri serta merasa diri tidak bahagia. (bukan saye. bukan saye)

Bibir Tipis
Selalu dikaitkan, orang berbibir tipis adalah jenis celupar iaitu suka cakap lepas dan berbisa serta bermulut jahat, tetapi ini hanya andaian dan kalau adapun ianya adalah kebetulan. Dikatakan orang bibir bibir tipis ni tak mempunyai prinsip dan pegangan hidup kerana mereka mudah terpengaruh apabila dipujuk rayu iaitu bersikap seperti lalang.

Bibir Kecil dan Sempit
Dikaitkan sebagai seorang yang yang comel dan manis. :-) . Mempunyai sifat yang hampir serupa dengan orang berbibir kecil. Bezanya, mereka selalu cepat panik dan bimbang apabila berhadapan dengan masalah serta tidak pandai membuat keputusan. Merasakan diri tidak diberi peluang yang cukup dalam sesuatu keadaan.

Bibir Kehitaman
Bibir kehitaman yang bukan disebabkan merokok, tetapi memang semulajadi kehitaman. Mereka ini dikatakan jenis yang suka berbohong dan bergaduh.

Bibir Pucat
bagi dorang yang berbibir jenis ini merupakan seorang yang bersifat panas baran dan cepat marah serta menginginkan kemenangan didalam segala hal dan situasi.

ha tahu dah ciri2 tu ? ade kat korang tak.?

Bibir yang mengukir senyuman lebih bermakna daripada seribu kata-kata. Bahagian inilah yang sering menjadi tumpuan apabila bertemu seseorang. kan kan kan. Daripada senyumannya lah, telah dapat menggambarkan kemesraan yang bakal dilalui sepanjang mengenali seseorang itu. :-) hehehe

Tambah lagi sekiranya bibir yang penuh dan tebal dan dipalit pula dengan gincu yang berwarna terang lagi menawan, wahhhh menyerlahkan lagi keseksian si empunya wajah. Lagi lagi yang berwajah comel dan ayu.Apa pun hakikatnya setiap daripada kita memiliki bibir semula jadi yang cantik dan ia jadi lebih menawan dengan satu sentuhan saja.Bantuan sentuhan daripada gincu bibir telah menambahkan keseksian pada bibir. Tanpa bantuannya, bibir seakan-akan mati tanpa serinya.



*gambar hiasan


Kepentingan gincu bibir bagi menaikkan seri wajah seseorang wanita ini bukanlah suatu yang muncul pada zaman ketamadunan tetapi telah dipraktikkan sejak zaman kuno lagi, cuma penggunaan bahan sahaja berlainan.

Kata-kata yang menggambarkan keseksian bibir yang sering didengar iaitu bak delima merekah menggambarkan keadaan bibir yang cantik, mungil dan menggiurkan. Tergoda lah wey. Bibir yang sempurna menambah rasa keindahan kepada si pemilik atau individu, ditambah palitan gincu pada bibir mengikut kesesuaian wajah bagi membangkitkan aura keperibadian.

Jarang kita melihat bibir yang tidak dipalit gincu. (ada pon jarang lah) Setidak-tidaknya warna tanah yang bersesuaian dengan bibir agar tidak nampak terlalu pucat dan tidak berseri.




sweet je bibir nie kan.


ok korang ada beberapa petua yang boleh di amalkan untuk mendapatkan bibir yang sihat dan menawan tau.

Merawat Bibir Merekah
Atasi masalah bibir merekah dengan meminum air kelapa muda yang dicampur dengan kuning telur dan sedikit madu lebah. (mula2 tidak sanggup lah. tapi dah selalu buat *sedap jugak ye) Amalkan meminumnya sekali dalam sehari dan nantikan hasilnya.

Bibir Merah Semulajadi
Ok. Untuk mendapatkan bibir yang merah semulajadi, amalkan dengan meyapu madu lebah dibibir semalaman (semasa tidur). Jangan sapu air gula pulak. ha bangun tidur bukan merah semula jadi tapi merah sebab semut dok kat bibir mu.


MEMILIKI ulas bibir merah merekah bak delima sentiasa menjadi impian setiap gadis, wanita, mak budak pun tau. Tapi, persoalannya, bagaimana nak memiliki bibir yang segar, lembut dan sihat kerana sesetengah wanita berdepan alahan apabila menggunakan gincu bibir tertentu. (macam kawan cik lily)

Sehubungan itu, kenali bibir korang. Abaikan mitos yang biasa didengar jika inginkan sebentuk bibir menyerlah.


Mitos 1
Produk perawatan bibir (lip care ) seperti perapi bibir, pelindung bibir atau balm bibir beraroma buah boleh menyebabkan bibir kering dan pecah. 

Fakta
Aroma dihasilkan kandungan pewangi atau perisa hanya unsur tambahan. Semua produk perawatan bibir biasanya mengandungi pelembap seperti Vitamin E atau pelindung tabir suria yang sesuai dioles ke bibir.



Mitos 2
Menggunakan gincu bibir jenis matte (tidak berkilat) boleh menyebabkan bibir kering. 

Fakta
Bibir mengandungi melanin atau zat pigmen yang peka dengan sinar matahari. Jika bibir kering apabila mengenakan gincu bibir matte, ia adalah disebabkan kandungan minyak dalam bahan pelarutnya terlalu sedikit, bahkan tidak mengandungi air. Penggunaan yang terlalu kerap menyebabkan bibir tidak terlindung dan menjadi kering. paham tak ?



Mitos 3
Kebiasaan menjilat bibir membuatkan bibir sentiasa kekal lembap.

Fakta
Air liur mengandungi kelenjar dan enzim tertentu. Kebiasaan menjilat bibir boleh menyebabkan iritasi pada kulit bibir yang tipis hingga mengakibatkan bibir bertambah kering. kan ? lily selalu buat. bibir jadi kering sampai boleh kupas2 kulit kat bibir tu.



Mitos 4
Menambah olesan gincu secara berulang selepas warna asal yang disapu hilang tidak mendatangkan sebarang mudarat.

Fakta
Sebaiknya bibir dibersihkan terlebih dulu sebelum menyapu warna baru jika sapuan pertama dibuat selang beberapa jam. Ini kerana sapuan pertama tadi sudah tercemar di udara, bercampur debu bahkan sisa makanan. Jika diteruskan juga, dikhuatiri akan mencemarkan stik gincu anda. Ni dulu lily selalu buat sbb nak bibir cantik punye pasal kan. Lepas je tahu sekarang tak buat dah. bersihkan bibir dahulu baru boboh gincu merah makngah yang baru.

Mitos 5
Amalan menyapu madu sebelum tidur menjadikan bibir lembap dan sihat.

Fakta
Madu mengandungi kadar gula yang memberikan nutrisi pada bibir selain dapat menggantikan pelembap bibir. Selain madu, masker parutan aprikot dan lidah buaya juga dipercayai mempunyai khasiat yang baik untuk bibir. 


haaaaa. macam mane uols ? nak bibir cantik tak ?try lah amal kan yang last nie. insyaAllah bibir mu cantik yoooooo. hehe. 


SELAMAT MENCUBA YE :-)



__________________________________________________________

terima kasih kerana sudi meluangkan mase membaca di sini.. jangan lupe jengok lagi ye..
__________________________________________________________

No comments:

Post a Comment

BLOG INI HAK MILIK CIK LILY LYZA